گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: با آنکه مسئولان از اعلام آمار تلفات آنفلوانزای نوع آ در مراکز آموزشی طفره می‌روند، براساس آخرین آمار ارائه شده در کمیسیون آموزش مجلس، تا‌کنون 14 دانش‌آموز و 3 دانشجوی مبتلا به آنفلوانزای نوع آ در کشور فوت کرده‌اند.

رئیس کمیته آموزش و پرورش مجلس شورای اسلامی در این‌باره به همشهری گفت: این آمار در نشست مشترک اعضای کمیسیون آموزش مجلس با نمایندگان وزارتخانه‌های علوم، بهداشت و آموزش و پرورش اعلام شد.

یکی از 14 دانش‌آموز فوت شده، محصل مدرسه راهنمایی آیت‌الله سعیدی منطقه 14 آموزش و پرورش شهر تهران بود. 2 دانشجو از 3 دانشجوی فوت شده در استان فارس و یک دانشجو هم در استان خراسان رضوی تحصیل می‌کرده‌اند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت نیز اعلام کرده که بیشتر مبتلایان به این بیماری در ایران، دانش‌آموزان هستند.

خوب اما ناکافی

علی کریمی فیروز‌جایی، با خوب توصیف کردن کارهای انجام شده برای جلوگیری از شیوع آنفلوانزای نوع‌آ در کشور اظهار کرد: این کارها کافی نیست، باید این وزارتخانه‌ها با توجه به در پیش بودن فصل سرما، با هماهنگی همه دستگاه‌ها اقدامات بیشتری در این زمینه انجام دهند.

به گفته علی کریمی فیروز‌جایی، در بعد سخت‌افزاری کارهای خوبی مانند جداسازی سرویس‌های بهداشتی از آبخوری‌ها و تجهیز مدارس به مایع صابون انجام شده است. در بعد نرم‌افزاری هم باید اقداماتی انجام شود که آموزش دانش‌آموزان و خانواده‌ها از طریق صدا و سیما از مهم‌ترین آنهاست.

عدم تخصیص اعتبار به آموزش و پرورش

وی از اختصاص 20 میلیارد تومان به وزارت بهداشت برای تهیه واکسن آنفلوانزای نوع‌آ خبر داد و گفت:10 میلیارد تومان نیز برای پیشگیری به سایر دستگاه‌ها اختصاص یافته که بخشی از آن  مربوط به وزارتخانه‌های علوم و آموزش و پرورش است.

کریمی اعلام کرد: دریافت این اعتبار مستلزم ارائه برنامه اجرایی برای پیشگیری از شیوع آنفلوانزای نوع آ  است. مسئولان آموزش و پرورش اعلام کردند که سهم آنها از این اعتبار تا‌کنون واریز نشده است. این در حالی است که آموزش و پرورش 2میلیارد و 600 میلیون تومان از اعتبارات خود را در این زمینه هزینه کرده است. 

همه مدارس به امکانات بهداشتی مجهز نیستند

رئیس کمیته آموزش و پرورش مجلس اعلام کرد: هنوز بسیاری از مدارس کشور مجهز به امکانات بهداشتی نیستند. بیش از 1000 مدرسه استان سیستان و بلوچستان به امکانات اولیه بهداشتی در دستشویی‌ها مجهز نیستند که به این موضوع باید هرچه زودتر رسیدگی شود.

همچنین نبود امکانات بهداشتی استاندارد در اغلب مدارس کشور، آموزش ناکافی دانش‌آموزان و خانواده‌ها و رعایت نشدن بهداشت فردی در بین دانش‌آموزان موجب شده  تا موارد ابتلا رو به افزایش باشد. 

البته وجود مربی بهداشت در مدارس می‌توانست تا حد زیادی در جلو‌گیری از شیوع آنفلوانزای نوع آ  مؤثر باشد که متأسفانه در بیش از 100 هزار مدرسه کشور حدود 3 هزار مربی بهداشت فعالیت می‌کنند.  براساس شاخص سازمان جهانی بهداشت، به‌ازای هر 700دانش‌آموز باید یک مربی بهداشت وجود داشته باشد.

کد خبر 95570

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز